Her ved "Punta Des Verger" /VestkystenTekst på de fleste billeder ved at føre curseren hen på billedet

 

   Mallorca  - Påsken 2006.

 

Efter 5 år i træk at have tilbragt påsken i Toscana og ud fra en lille by ved vandet ”Pietrasanta” at have cyklet området omkring ”Lucca” tyndt, havde vi i år besluttet os for at prøve noget andet.. Vi havde hørt meget godt om Mallorca som cykel-ø, og lad mig sige det med det samme ”Vi blev ikke skuffede”

Først skulle vi dog lige have et par små irritationer med afrejsetidspunktet overstået. Aktivs Cykel Rejser's tilbud om flytransport, ophold nær Palma og mulighed for at deltage i guidede ture i en træningslejr tiltalte os meget, hvorfor dette blev valgt. Endvidere slap vi så for selv at fragte cykler, da disse blev fragtet med bil. Blot skulle de afleveres i Kolding, onsdagen inden afrejsen og kunne hentes samme sted onsdagen efter hjemkomsten.Hotel Marina Portals / vor lejlughed Det lød jo enkelt og effektivt, men i vort tilfælde  mener vi ikke planen holdt helt.

Rejsen blev bestilt I December, efter et materiale der beskrev planlagt afgang lørdag d. 8 April og hjemkomst efterfølgende lørdag. Bekræftelsen vi modtog få dage senere beskrev afgang meget sent lørdag aften med ankomst til hotellet på Mallorca kl. 02,00 om natten. Det var så det !!! - men blot 5 dage før afrejsen modtog vi en ny rejseplan, hvor alt var udskudt i 24 timer. Det ville betyde vi først var hjemme natten ml. søndag og mandag, men da mandagen var 2. påskedag, accepterede vi det blot. Hvad vi ikke blev oplyst om var at de resterende gæster på samme tur ikke havde samme forsinkelse, og var derfor allerede én cykeldag foran os da vi ankom.  Vor guide mente dog ikke det fik den storeUdsigten fra Coll de Sóllerbetydning, da vi selvfølgelig kunne cykle en dag efter de andre var taget hjem, og han havde faktisk allerede forslag til den tur vi så skulle køre alene. Dette gik dog i vasken, men mere herom senere.

 

Først ved ankomsten til Mallorca, hvor vi var de eneste der skulle hentes i lufthavnen, fandt vi ud af at de resterende gæster allerede havde været i gang én dag, men fik oplyst at guiden – Erik - ville møde os ved morgenbordet den følgende morgen, og briefe om de ting der var fortalt under informationsmødet (som vi jo ikke kom med til).Smukke udsigter - gode veje overalt.

 

Og efter lige at have været forbi cykel-kælderen for at se om om ”de” stod der, var det på hovedet i seng, spændte på i morgen.

Herefter var der så 6 forrygende cykeldage i en natur og et terræn der helt sikkert giver lyst til at vende tilbage. Aldrig har jeg mødt så mange cyklister/cykelhold på så kort tid, men det er ingen problem, der er plads til alle. Vort hotel i ”Portal Nous”, nær Palma gav et perfekt udgangspunkt for ture i det bakkede og bjergrige terræn vest og nordvest for byen, og søgte man mod øst var der mulighed for lidt fladere strækninger, også på mindre befærdede og meget smukke små veje. Vejbelægningen er alle steder af høj kvalitet, så ikke mærkeligt Mallorca  er blevet et "hit" blandt cyklister.Klar til dagens tur

Der var 4 guider tilsluttet turen, men af én eller anden grund havde de valgt at køre med 2 hold, hver med 2 guider, eller nogle af dagene 3 på ét og én på et andet. Dette bevirkede der var stor spredning på holdene hvilket igen betød at enkelte valgte at køre selv, da de ikke følte at kunne følge med.Hold 2 på vej

Nu er cykelfolk jo generelt let omgængelige og vi fandt da også hurtigt ind på hold 2 som passede os fint.

Starten på dagens tur var hver dag h.h.v. kl. 09,30 og 09,40 og blev påbegyndt efter en kort briefing om hvilke strabadser der ventede os i dagen løb. Herefter var der mulighed for at lægge en taske i følgebilen som vi hver dag mødte mindst én gang på et aftalt sted. Her var der også sørget for vi kunne supplere med vand og energi, et arrangement der fungerede fint.De 4 guider

Vi oplevede 6 rigtigt gode cykeldage, hvoraf de 5 var ”mod bjergene” og den sidste ud i det det lidt mere flade land,Følgebilens bemanding nordøst for Palma, men bare det, efter en lang vinter hver dag at kunne køre m/korte bukser og ærmer føles rigtigt godt. Samme dag vi tog af sted fra Danmark, havde vi om formiddagen cyklet en tur i det midtjydske med alt vintertøjet på,  i snevejr og 2 -3 graders varme.

Specielt de 2 ture h.h.v. tirsdag og torsdag, langs med kysten var noget helt specielt. Det meste af kystvejen går i 2 – 400m højde og bugter og slanger sig langs klippekysten, ofte med direkte udsigt over middelhavet og den smukke kystlinie. Tirsdag gik vejen forbi Valdemossa og videre mod nord forbi Deyá der ellers så ud til at være en interessant by og noget der var et besøg værd, og op til Sóller. Torsdagen gennem Esporles og Banyalbufar og de næste 30 Km sydpå langs kysten.  Denne tur er en af de allersmukkeste på Mallorca, hvorfor vi også valgte at køre den igen om lørdagen, blot fra den anden side. Blot én af mange flotte udsigter På de 30 Km man kører langs kysten er der næsten 600 højdemeter, hvilket nok fortæller det ikke er helt fladt.  Kommer man nordfra falder de sidste 5,5 Km før Andratx ca, 250m, så lørdag vidste vi samme tur startede med denne opkørsel. Endvidere havde vi lørdag valgt at påbegynde turen over ”Coll de sa Creu”, det der blev kendt som ”Militærbakken” (der ligger en kasserne ved foden), gennem Calvia til Capdella og Andratxt – hjemturen gik gennem Esporles.Lotte 1 Km før toppen af Puig Major

Ugens længste tur som gik over Mallorcas højeste punkt ”Puig Major” var lagt til om fredagen. Vejen gik over Soller så efter lidt ”landevejskørsel” mod nord,  skulle vi først passere ”Coll de Sóller”. Over 14 Km stiger landevejen konstant 3% og går direkte over i selve ”Col de Sóller” som er 4Km lang med konstant 6%. Og fra godt 500 m højde nedkørsel til Sóller by Udsigter man ikke bliver træt afog umiddelbart efter starter de 14 Km opkørsel til ”Puig Major”.  Nøjagtig 51 min., tog jeg om de 14 Km som samtidig steg ca. 830m. Da jeg nåede tunnellen på toppen vendt jeg cyklen og kørte lidt nedad igen for at holde Lotte med selskab det sidste stykke vej op. Vi kørte gennem tunnellen og ud i det specielle ”månelandskab” der åbenbarede sig på den anden side. Netop her befinder....og noget af udsigten fra Puig Major vi os i godt 1000 m højde. Videre forbi de opstemmede søer og nogle Km. ned til det aftalte mødested, hvor følgebilen også skulle være. Vi havde nu kørt 65 Km, hvilket var ca. halvvejs gennem dagens tur. Men resten var jo for en stor del nedad og derefter forholdsvis fladt land hjem.

Desværre havde jeg et uheld i et sving nedad. Jeg forstår stadig ikke hvad der skete. Vejen var tør, asfalten fin og svinget ikke mere end ca. 45°. Men begge hjul forsvandt på én gang, og det eneste jeg registrer var blot at jeg bankede hjelmen ned i asfalten. Heldigvis var der ingen modkørende, så hurtigt op igen. Jeg havde fået nogle hudafskrabninger på knæ, albuer og hofte og min lille finger havde været imellem styret og vejen og forvandlede farve i løbet af dagen, men ingen alvorlige skader. Cyklen havde et ødelagt styrbånd og en skrabet pedal. Så måske var jeg alligevel sluppet ”heldigt”, og havde ingen problemer med at cykle hjem.Mødestedet efter Puig Major

Ligesom de andre dage var det lige ind forbi supermarkedet (200m fra Hotellet) som havde nogle fantastisk gode fyldte flutes, som sammen med en iskold øl, var lige hvad man trængte til alle veje fører til Palmanår man kom hjem. Og som regel kunne man så lige nå 1 – 1½ time på ryggen, i solen, nede ved poolen inden aftensmaden. Denne dag trak jeg også lidt på bademesteren som i sin 1. hjælps-kasse fandt ting der kunne rense og desinficere.

Capdella - på vej hjemHotel Marina Portals som vor residens hed fungerede fint. Gode værelser og gode faciliteter til at ”opstalde” cyklen, og mulighed for ugenert at pusle lidt om den hvis det var det man ønskede. Ligesom den overdådigt velforsynede morgenmadsbuffet og eLotte på vej op ad Coll de Sóllern tilsvarende til aften, ikke lod nogen gå sultne i fra bordet.

Dette,  sammen med de 4 guider der fulgte os – Erik, Hans, Peter og Michael – og ikke at forglemme Willy og Arne som kørte følgebilen var godt medvirkende til at alt klappede, og at vi havde en rigtig god turMilitærbakken

Derfor var vi godt trætte af, at vi efter lørdagens cykeltur (hvor vi i øvrigt også havde kørt alene, da der ingen guidede ture var denne dag), ved hjemkomsten til hotellet kl. 16,00 fik oplyst at vi skulle aflevere vore cykler til hjemtransport, kl. 17,00.  Midt på vejen - kørt over og meget død-!Det betød at vi efterfølgende fik en hel søndag  (afgang fra hotellet kl. 21,30) uden cykel.

Vi havde faktisk glædet os til søndagens allersidste tur som var planlagt til ”Orient” og måtte finde på noget andet denne dag. Aktiv cykelrejser har dog siden lovet (men endnu ikke modtaget) kompensation for denne manglende cykeldag – men alligevel !!.

Alt i alt en rigtig fin tur. Mallorca kan varmt anbefales som cykel-ø, og mon ikke vi når op til Orient en anden gang – næste år måske. ??

Café SoloKystvejen...aaaahhh...

Så var der blot hjemturen tilbage. Afgang fra hotellet 21,30 – fly kl. 23,40 – lande i Billund kl. 02,20 – bagage – hjem til Ikast og i seng kl. 04,00  puha.

Og cyklerne stod selvfølgelig I Kolding igen den efterfølgende onsdag.

 Mandag         107 Km           830 hdm

Tirsdag             90 Km         1382 hdm

Onsdag          112 Km           986 hdm

Torsdag           88 Km         1486 hdm

Fredag           135 Km         2021 hdm

Lørdag             88 Km         1521 hdm

Nedkørsel Coll de Sóller...også tid til andetCalvia

 Pakket til transportLidt champagne skal der til. !